Inauguració de la nova església parroquial "Sant Antoni Maria Claret" de Lleida

26/02/2006

El diumenge 26 de febrer, tingué lloc la solemne Eucaristia de Dedicació de la nova església de Sant Antoni Mª Claret, dels pares claretians, al barri de Balàfia de Lleida

Nombrosos fidels i veïns del barri omplien de gom a gom el nou temple, edificat amb unes línies molt funcionals, d’acord amb el projecte de l’arquitecte lleidatà i feligrès de la parròquia Josep Antoni González.

Assistiren a la celebració l’alcalde de Lleida Àngel Ros, el president de la Diputació, Isidre Gavín i altres autoritats, així com el conseller Antoni Siurana, que era l’alcalde de Lleida quan la Paeria va fer cessió del solar on s’ha aixecat el nou temple.

Presidí l’Eucaristia el bisbe de Lleida Mons. Francesc Xavier Ciuraneta, concelebrada pel general dels claretians, el lleidatà P. Josep Mª Abella; el superior provincial, P. Màxim Muñoz i religiosos claretians de diversos indrets de Catalunya, un bon nombre de preveres diocesans i tres diaques.

Després de la processó d’entrada amb el cant de “Poble de Déu...” i feta la salutació per part del Sr. bisbe, es feu l’explicació del per que d’un nou temple, amb el suport d’un original muntatge de Power Point i on tothom va poder veure amb imatges el procés de construcció fins arribar a la seva inauguració, que en aquell moment s’estava realitzant: “...hem volgut des del primer moment que fos una obra senzilla, i no només perquè la Parròquia disposa d’uns recursos limitats, sinó perquè entenem que l’Església d’avui ha de viure amb una gran senzillesa, per tal que només es vegi la brillantor de l’Evangeli”.

Tot seguit, l’arquitecte explicà el nou temple assenyalat que una església és un dels edificis que compren mes simbolisme: “Així l’havia imaginat i crec que és l’església que volíeu i l’hem aconseguit”, digué Josep Antoni González

El constructor feu també l’oferiment del temple al Sr. bisbe, amb el gest simbòlic de lliurament de les claus: “..per tal de que, en endavant, aquest edifici faci un bon servei a l’Església. Fisn ara  jo li he posat a punt les parets; des d’ara vostè i els seus col·laboradors les hauran d’omplir de persones per tal de realitzar la tasca pròpia de la comunitat cristiana”, digué el Sr. Roigé.

Mons. Ciuraneta continuà amb la litúrgia de Dedicació beneint l’aigua i tot seguit aspergint l’altar, les parets i als fidels en memòria del baptisme. Proclamada la Paraula de Déu per primera vegada en la nova església, el Sr. bisbe  inicià la seva homilia amb paraules d’agraïment per tots quants l’han fet possible. Significà la Dedicació del nou temple; “...que amb la bellesa i simplicitat de les seves formes, ens revela el misteri de Crist i de l’Església. Un barri sense temple, seria una font sense aigua. Només Déu pot saciar la set del nostre esperit”. Finalitzà invitant als fidels a contemplar la vida del titular Sant Antoni Mª Claret: “...perquè ens desvetlli la força i el vigor d’obrir nous camins evangelitzadors”.

Prosseguí el ritus de Dedicació amb les lletanies dels Sants, ressonant amb força els noms dels sants i beats claretians i també els dels lleidatans com Sant Anastasi, Santa Teresa Jornet i els beats P. Francesc Palau i Francesc Castelló. Tot seguit van ser presentades al bisbe de Lleida les relíquies de Sant Antoni Mª Claret i dels beats màrtirs claretians de Barbastre i la del beat Andreu Solà , fill de Santa Eugènia de Berga i companys màrtirs de Mèxic. Aquest les lliurà al P. General dels claretians Josep Mª Abella, que les disposà en un ocul de l’altar.

El Sr. bisbe feu tot seguit la pregària de Dedicació, ungint l’altar amb el Sant Crisma. Finalitzat el ritus, es preparà l’altar per celebrar-hi per primera vegada l’Eucaristia.

Abans de cloure la celebració, el pare general dels claretians i el rector de la parròquia, manifestaren el seu goig i tingueren paraules d’agraïment per tothom:  “...permeteu que us doni les gràcies a tots els qui heu fet possible la construcció d’aquesta església. Tenia ganes de dir el nom de cada persona concreta i vaig fer la llista, però jo mateix vaig quedar sorprès per la seva llargària. Les institucions que han col·laborat: Bisbat. Ajuntament....i a tots aquells que heu ajudat econòmicament.....a tots moltes gràcies”, digué el rector de la parròquia i gairebé emocionat P. Nemesi Solà.

L’himne a Sant Antoni Mª Claret posà punt i final a una emotiva i solemne cerimònia:

Cantem tots amb veu fervent
del gran Claret
la glòria i santedat.
Lloem l’obrer de Sallent,
l’apòstol de nostra gent,
l’egregi fundador i sant prelat.

De la nova església en destaquen per la seva singularitat la mesa de l’altar, feta amb una mola d’un trull de l’any 1813 i provinent d’Ulldecona. Els canelobres i una creu provinents de la cambra on va néixer Sant Antoni Mª Claret, a Sallent. Presidint el presbiteri hi ha un magnífic quadre que representa a Jesús amb els deixebles d’Emmaús. És obra del claretià P. Maximino Cerezo Barrero “Mino”. També podem contemplar 14 vitralls que reprodueixen les estacions del Via Crucis, dissenyades pel mateix artista i elaborades pel grup de manualitats de la Vocalia de la Dona del Centre Cívic de Balàfia. Finalment, en una paret lateral hi ha col·locada una ceràmica del matrimoni de ceramistes Antoni Rafart i Adelina Tripiana de Solsona, amb l’oració apostòlica de Sant Antoni Mª Claret que els fidels s’emportaren també com a record en un punt de llibre:

Senyor i pare meu!
Que et conegui i et faci conèixer,
Que t’estimi i et faci estimar,
Que et serveixi i et faci servir,
Que et lloï i et faci lloar per totes les criatures.