Desconcert a la parròquia Claret de Lleida a l’assabentar-se que marxaran els claretians

28/04/2024

Els feligresos de la parròquia Sant Antoni M. Claret de Lleida han rebut amb sorpresa la notícia que els preveres els han comunicat en acabar les misses d’aquest diumenge. I és que no ha estat un avís de les activitats de la pròxima setmana com és habitual, sinó que ha estat una notícia que els ha impactat moltíssim: El Govern Provincial dels Claretians de Catalunya ha decidit tancar la casa que tenen a Lleida, la qual cosa suposa que els claretians han de marxar i, per tant, deixaran d’atendre pastoralment aquesta parròquia a finals d’agost. La decisió ve motivada per la manca de personal.

La sorpresa inicial ha donat pas a un gran desconcert, de tal manera que la gent se resistia a abandonar el temple tot demanant explicacions, raons, com quedarà la parròquia, què passarà amb els locals parroquials, qui agafarà el relleu i una infinitat de preguntes que han quedat sense resposta, perquè en realitat ningú no les coneix.

Els rostres de moltes persones expressaven una profunda tristesa, alguna que altra llàgrima continguda i sobretot una tremenda impotència, que no vol dir resignació, ja que de seguida la gent parlava de mobilitzar-se, demanar reunions amb el bisbe Salvador i amb el Govern Provincial dels Claretians per tal de revertir aquesta decisió. Han suggerit propostes alternatives perquè els claretians continuïn al barri de Balàfia de Lleida i cal dir que imaginació no els manca atès l’abast d’algunes propostes.

Les persones que han quedat més impactades han estat les de més edat. Elles van ajudar a crear comunitat quan els claretians arribaren a Balàfia ara fa 50 anys, i van treballar pastoralment en condicions ben precàries de lloc, espais, equipaments, ... Per això es resisteixen a acceptar que marxin els claretians quan aquesta parròquia és una comunitat activa i sabent que el Govern Provincial valora positivament la tasca que s’hi està fent. Els sap greu que s’hagi pres una decisió sense consultar-la amb tota la comunitat parroquial.

La notícia la va donar el Provincial P. Juan Martín Askaiturrieta al Consell Pastoral de la parròquia el passat dilluns 22 d’abril. En aquell moment les persones que eren a la reunió van quedar tan impactades que no van saber reaccionar ni expressar amb claredat els seus sentiments. En aquests moments, després d’uns dies de reflexió volen poder exposar al Govern Provincial dels Claretians de Catalunya, les reaccions de la resta dels feligresos.

Demà mateix hi ha un Consell Parroquial extraordinari, al qual assistirà diversa gent que podrà exposar les seves propostes, perquè com ha quedat ben palès avui, la gent no es vol resignar al tancament de la casa de Lleida, sinó que vol lluitar el que calgui per tal que els claretians no hagin de marxar, després de 140 anys a la ciutat: 90 anys al carrer la Palma i 50 al barri de Balàfia.