Benedicció d'una imatge de la Mare de Déu

05/05/2007

Un any després que la parròquia Sant Antoni Maria Claret, situada al barri de Balàfia de Lleida, inaugurés la nova església, aquesta comunitat parroquial s'ha vestit de nou de festa, per acollir la imatge de la Mare de Déu "Sóc aquí, Senyor".

L'acte ha tingut lloc el dia 5 de maig, en el marc de la missa que es celebra cada dissabte, com a vigília de diumenge. L'Eucaristia ha estat presidida pel Bisbe-Administrador Apostòlic de Lleida, Mons. Javier Salinas Viñals i concelebrada pel P. Josep M. Abella, General dels Claretians, els sacerdots de la parròquia: el P. Nemesi Solà, rector,  el P. Jaume Sidera i el P. Josep M. Viñas, adscrits. Ha concelebrat també, Mn. Vicenç Ros, delegat de la Vida Consagrada del bisbat de Lleida. Un gran nombre de feligresos ha omplert l'església per veure la imatge de la Mare de Déu. Cants, guitarres, mitjans audiovisuals, monicions adients al moment i una participació molt activa han fet que l'acte de la benedicció de la imatge de la Mare de Déu, hagi estat una gran festa.

Mons. Salinas ens ha recordat que és el bisbe de la diòcesi de Lleida, però que exerceix com a Administrador Apostòlic, per la qual cosa hem de pregar per la arribada del nou bisbe. En la seva homilia, a més a més de comentar les lectures del diumenge, i donat que l'acte tenia un caire marià, ens ha engrescat a imitar a la Mare de Déu, en la seva disponibilitat, confiança i valentia, tot estimant en els actes quotidians de la vida ordinària, sense esperar ser notícia per allò que fem. L'amor, ens ha recordat, és callat, servicial, humil, abnegat, sense esperar recompensa, per això no és notícia, perquè entra dins de lo quotidià. Ens ha animat a tenir a Maria com a capdavantera en la fe, doncs ella ha estat la primera dels creients i ens va al davant.

A l'ofertori ha tingut lloc el moment més esperat: la benedicció de la imatge. Abans, però, i donat que l'autor de l'escultura, el pare claretià Josep Vilarrubias, no ha pogut estar present per compromisos pastorals, el P. Nemesi, rector de la parròquia, ha llegit la carta que aquell ens ha adreçat a la comunitat parroquial per tal de presentar la seva obra. La imatge és una escultura d'argila, que presenta a Maria en "una actitud contemplativa de pregària: una actitud de tot el ser".

Ens diu l'autor que "El meu intent ha estat, doncs, expressar plàsticament com Maria viu en el Cor la seva resposta al projecte de Déu: les mans obertes, el rostre atent, caminant endavant, tota ella un gest ardit i serè.

He de dir que l'estàtua no era cap encàrrec ni jo mateix m'havia preguntat si tindria algun destí. Mentre l'estava enllestint, algú em va recordar que a Lleida els claretians estaven a punt d'inaugurar la nova església parroquial. Qui sap si hi acceptarien aquesta escultura. Doncs, sí, us vaig trucar a Lleida. La resposta va ser ràpida i positiva.

Si des del començament m'hagués proposat de fer una imatge del Cor de Maria per a l'església del P. Claret, de Lleida, probablement el resultat hauria estat diferent: més convencional. Ja estava a punt de modelar un cor sobre el pit de la imatge, però em vaig dir: en realitat tota la figura ja vol ser expressió del seu cor... Per mi, aquesta ja és una imatge del Cor de Maria.

Sobre la peanya, i vora la inscripció, hi he representat el Cor de Maria sota el símbol de una flama d'amor oberta a l'Esperit Sant. I això, tot jugant amb la sigla CMF que significa "fill del Cor de Maria", títol dels missioners claretians. Aquesta és la meva firma a peu d'imatge.

Tan de bo que, en contemplar-la, ens sentim conduits per Maria a viure la seva actitud de disponibilitat, de confiança i ardidesa davant la missió que Déu ens confia. Ella n'és el model. I com a mare ens hi donarà la mà."

Tot seguit es descobrí la imatge que, fins aleshores, havia restat tapada, i es procedí a la benedicció. Davant una feligresia expectant per veure la que, des d'ara serà la seva Mare de Déu, el bisbe Salinas beneí la imatge, tot demanant a Déu que "els vostres fidels que han preparat aquesta imatge de la Mare de Déu, frueixin sempre de la vostra protecció, i que la imatge que mirem amb els ulls quedi gravada en el seu cor", segons el ritual propi d'aquesta benedicció.

Abans d'acomiadar-se, Mons. Salinas ha manifestat la seva alegria de ser-hii a la parròquia Sant Antoni M. Claret, i ens ha engrescat a seguir endavant.

Tant bon punt ha acabar l'Eucaristia, els feligresos han anat a veure la nova imatge, per poder-la contemplar de prop, tocar-la i encomanar-se a la Mare de Déu, que a la nostra parròquia i des d'ara és diu: SÓC AQUÍ, SENYOR.  Després una mica de coca i refrescos per facilitar la xerrada.

Des d'aquí, agraint al P. Josep Vilarrubias, el haver pensat en la nostra parròquia com a destí de la seva obra, i per compartir amb la nostra comunitat parroquial, els valors i virtuts que ell ha vist i ha plasmat en l'escultura.