Els màrtirs claretians de Lleida

17/10/2017

Amb motiu de la propera beatificació de 109 màrtirs claretians, que tindrà lloc a la basílica de la Sagrada Família a Barcelona, la parròquia Sant Antoni M. Claret, de Lleida, ha organitzat una sèrie d’actes per tal de donar a conèixer la vida d’aquells que li són més propers, i les circumstàncies en què van morir. El primer d’aquest actes va tenir lloc el passat dissabte, 14 d’octubre, a la mateixa església, on el claretià Josep Vilarrubias impartí la conferència “Els màrtirs claretians de Lleida”.

El P. Vilarrubias digué que en la glorificació dels màrtirs l’Església proclama que han estat fidels testimonis de Crist fins a donar la vida. I que han esdevingut per a nosaltres, models de fidelitat cristiana i intercessors a favor nostre.

Centrà la seva conferència sobre els 33 màrtirs que d’alguna manera estan relacionats amb Lleida. En feu 3 grups: els que aleshores formaven la comunitat de Lleida, els que estaven a Cervera però que van ser afusellats al cementiri de Lleida, i els que havien nascut en alguna població del bisbat de Lleida i que van ser martiritzats en altres indrets.

Dels claretians que residien a la comunitat de Lleida destacà la gran activitat missionera que desenvolupaven tant a Lleida ciutat com a les rodalies. Residien al carrer La Palma i atenien la que aleshores era l’església de Sant Pau. El P. Frederic Codina n’era el superior d’aquesta comunitat i fou el primer dels màrtirs claretians de tot Catalunya. Tenia 48 anys. El van matar a ple dia, davant la gent, al carrer Major de Lleida. Els seus companys de comunitat foren empresonats i morts dies després. El testimoni d’aquests missioners és una preuada herència que ha rebut la comunitat claretiana de Lleida, avui al barri de la Balàfia, parròquia de Sant Antoni Maria Claret.

El Pare Manuel Jové i 14 joves seminaristes claretians, entre 20 i 23 anys d’edat, procedien de la comunitat claretiana de Cervera. Iniciaren una llarga caminada des del Mas Claret de Cervera, en direcció a Rocafort, però al passar per Ciutadilla van ser detinguts i des d’aquí, lligats de mans i peus i amuntegats en un camió cobert, van ser portats a Lleida. Al P. Jové li oferiren ajut per tal d’escapar, però de cap manera va voler abandonar els seminaristes que acompanyava, i com que va refusar trepitjar una creu que portava a sobre, es la van enfonsar violentament a la boca. A l’arribada a Lleida els botxins van rebre una sorollosa felicitació: Bona pesca, homes, bona pesca! I que es repeteixi! I ara, res de comitès ni de judicis. Enfileu, enrere, cap al cementiri i acabeu la feina ara mateix!”. Al cementiri de Lleida se’ls va conjurar, per darrera vegada, a deixar la religió i així alliberar-se de la mort, però un per un van confessar que morien per Déu.

El P. Vilarrubias recordà que a Cervera hi havia una gran comunitat seminari on es formaven, des de l’any 1880, promocions de missioners per a tot el món. De Cervera havien sortit els 51 missioners Màrtirs de Barbastre, ja beatificats l’any 1992. I de Cervera havien anat sortint aquests 109 missioners que ara seran beatificats, els de Lleida i tots els altres de Catalunya.

També tingué un record pels missioners malalts i ancians que estaven a l’Hospital de Cervera. El superior de la comunitat P. Jaume Girón, l’ecònom P. Pere Sitges i el metge P. Joan Buxó no els volgueren deixar sols. Malalts, ancians i tots els que hi restaven foren violentament trets a mitja nit, arrossegats cap al camió que els esperava i que els conduí a la mort.

De tots els màrtirs destacà la seva acceptació a la mort i el perdó als seus botxins. En donà alguna pinzellada de la vida dels màrtirs, però atès que el temps no donava per més, convidà els assistents a llegir les seves biografies en la pàgina web de la parròquia: www.parroquiaclaret.com i acabà emplaçant-los per la propera conferència que tindrà lloc el dissabte 28 d’octubre, on s’exposarà “El procés de beatificació”.

Es pot accedir a la conferència sencera en el document adjunt.