L’IREL inaugura el curs acadèmic amb una conferència sobre la caritat amb els pobres

17/10/2013

Aquest vespre, 17 d’octubre, el president de Càritas Espanyola, Rafael del Río Sendino ha pronunciat la lliçó inaugural de l’IREL a la sala d’actes del Rectorat de la Universitat de Lleida.

L’acte ha estat presidit per representats de diversos organismes que hi col·laboren amb l’IREL: el Rector de la UdL, Roberto Fernández; el nostre bisbe Joan, president de l’IREL, i el seu director, Mn. Ramon Prat; l’Alcalde de Lleida, Àngel Ros, el Representant de la Facultat de Teologia de Catalunya, Enric Cortés; i el ponent, Rafael del Río.

Mn. Prat, com a director de l’IREL, ha exposat els trets més importants d’aquest Organisme diocesà. Amb 23 anys d’història, l’Institut Superior de Ciències Religioses (IREL), esdevé un pont o diàleg entre Fe i Cultura. Està vinculat a la Facultat de Teologia de Catalunya i col·labora amb diferents organismes locals i diocesans: l’Ajuntament, la UdL, la Diputació, la Fundació Joan Maragall, les Delegacions diocesanes, Moviments apostòlics, etc. Els estudis estan homologats amb el Pla Bolonya. Ha agraït el treball de les persones i institucions que amb la seva col·laboració fan possible que l’IREL segeixi endavant.

Tot seguit ha tingut lloc la lliçó inaugural “El compromís amb els pobres, entranya de saviesa”, a càrrec del Sr. Rafael del Río. Amb referències a l’encíclica del papa Benet XVI “Caritas in veritate”, al llibre de Mn. Prat “La canya de pescar”, amb la paràbola del bon samarità i amb exemples suggeridors, ha presentat la caritat amb els pobres com una manera d’evangelitzar, atès que la caritat no és assistència social, sinó que pertany a la mateixa naturalesa de l’Església. És la pròpia Església qui atén els pobres a través de Càritas, qui els ajuda en el seu desenvolupament integral, qui denuncia la injustícia, etc.

Ha senyalat que Càritas viu l’angoixa de sentir-se desbordada i no poder atendre tantes necessitats. En els darrers cinc anys, les ajudes d’atenció primària han augmentat un 251%. Tanmateix, i com signe positiu, ha dit que la crisis econòmica que vivim ha posat de manifest la solidaritat. Han augmentat considerablement els donatius i el nombre de voluntaris. També cal tenir present el paper important que juguen les famílies que ajuden els seus en situació precària.

Ens ha animat a no negar la realitat per crua que sigui, sinó a afrontar-la amb esperança. Com més tard ha senyalat l’Alcalde de Lleida, el ponent ha traslladat a les nostres consciències la situació actual.

Després ha tingut lloc un dels moments claus de l’acte: el lliurament d’orles als alumnes que van acabar els estudies el curs passat. Alumnes que podran continuar els estudis en la Facultat de Teologia, com ja ho fan d’altres de les promocions anteriors.

I per últim, s’ha passat al torn de paraules de les altres persones que hi eren a la taula presidencial. Tots ells han felicitat el Sr. del Río per la seva conferència i han agraït i valorat la tasca que realitza l’IREL. Així mateix, han felicitat els alumnes que han rebut les orles.

En primer lloc ha parlat el Sr. Enric Cortés, com a representant de la Facultat de Teologia de Catalunya, destacant la vinculació amb l’IREL, i fent referències a la saviesa, tema central del cicle de conferències d’aquest curs.

L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha manifestat que la col·laboració de l’Ajuntament amb l’IREL és lògica donat que ambdues institucions comparteixen un triple objectiu: compromís per  l’educació, compromís pels més febles de la societat i ajudar al desenvolupament integral de la persona. Ha constatat que la caritat i la solidaritat estan, en aquest moment, substituint a la justícia, per això ha valorat la tasca de Càritas i la Xarxa d’Entitats caritatives.

Tot i que el protocol de la Universitat preveu que tanqui l’acte el seu Rector, el Sr. Fernández ha volgut que ho faci el bisbe Piris, atès que és un acte d’un organisme eclesial. Ha valorat la tasca de l’IREL dient que, amb recursos limitats, tant les assignatures que imparteix com el seu professorat són dignes de les millors universitats. Desitja una major col·laboració entre les dos institucions i apunta vies de futur: una Càtedra universitària que estudiï el fet religiós.

Ha tancat l’acte el bisbe Piris, qui ha dit que l’IREL fa una tasca que agrairem en la posteritat. Ha fet una invitació al laïcat que està cridat a ocupar el seu lloc en l’Església, però cal que estigui preparat. D’altra banda ha senyalat que els cursos que imparteix l’IREL no són només una formació, sinó un acompanyament, un ajudar a tothom a créixer. És fer una lectura creient de la realitat a la llum de l’evangeli. I en referència a una de les seves cartes pastorals ha recordat que els 23 anys de l’IREL han estat possible per la gratuïtat, la participació i la col·laboració de moltes persones i institucions: “Entre tots i per al bé de tothom”. Donant així per inaugurat el curs acadèmic 2013-2014.