Sopar de solidaritat de Mans Unides

07/02/2009

Cada primer divendres de febrer, Mans Unides celebra a tota Espanya el Dia del Dejuni Voluntari, invitant així a tothom a solidaritzar-se amb aquells que, per manca d’aliments, es veuen obligats a dejunar diàriament.

Amb aquest motiu moltes parròquies i grups celebren l’anomenat «Sopar de la Fam», que consisteix en una llesca de pa amb oli i una poma (n’hi ha d’altres variants) però sempre és un sopar frugal, a canvi del qual es fa un donatiu pels projectes que finança Mans Unides. És només un símbol, però que ajuda a prendre consciència del problema de la fam al món, i la voluntat de col·laborar per eradicar-la. La Delegació de Mans Unides a Lleida, com moltes parròquies, acostuma a traslladar aquest sopar a l’endemà, dissabte, per facilitar la participació de més gent.

La Delegació de Mans Unides ho ha celebrat el dissabte 7 de febrer, a la parròquia Sant Agustí del barri de la Bordeta, de Lleida, atesa pels pares salesians, juntament amb les altres parròquies que formen l’arxiprestat «Perifèria» com són Sant Josep Obrer (Magraners), Sant Antoni Maria Claret (Balàfia), Verge dels Pobres (Secà de Sant Pere), i Santíssim Salvador (Pardinyes).

L’acte ha començat a les 8 del vespre amb una Eucaristia presidida pel rector de la parròquia, el P. Joan Valls i concelebrada pel vicari P. Àngel Pinto i el P. Nemesi Solà, rector de la parròquia Sant Antoni Maria Claret. Hi han participat la presidenta de Mans Unides a Lleida, Pilar Menéndez, amb un grup de voluntàries de la Delegació, així con un bon nombre de feligresos de totes les 5 parròquies de l’arxiprestat. El P. Joan de Tejada, també salesià, ha dirigit i amenitzat els cants amb la seva guitarra. Cants, com per exemple «Mans, mans a les mans» o «Unint les mans, germans», molts adients a l’acte que es celebrava i que el P. Joan de Tejada ha subratllar posant de relleu tot el significat de col·laboració de Mans Unides.

En la seva homilia, el P. Joan Valls ha valorat el treball de sensibilització i acció directa de Mans Unides al llarg de 50 anys. Ha recordat l’opció preferencial de Jesús pels pobres, com s’ha llegit en l’evangeli de Marc. Tots els cristians són invitats a fer el mateix que Jesús, lluitar contra el mal i contra les causes que el provoquen, sense descuidar la trobada amb Déu Pare. Ser contemplatius en l’acció. El lema que proposa la campanya d’enguany és prou expressiu «Combatre la fam, projecte de tots». Així mateix ha llegir uns paràgrafs de la carta que el Sr. Bisbe escriu aquest diumenge amb motiu dels 50 anys de Mans Unides. I per últim, ha recordat com el document que les parròquies de l’arxiprestat treballen aquest curs «Renovar les nostres comunitats» va en la mateixa línea. L’opció preferencial pels pobres és el camí de Jesús i ha de ser també el camí de tot cristià.

En acabar l’homilia, la presidenta de Mans Unides ha llegir el Manifest contra la fam al món, y ha presentat el projecte que enguany vol finançar la Delegació de Lleida: Construció d’aules per a escoles d’ensenyança secundaria a Madurai (Índia), per valor de 107.926 €.  Projecte que es finançarà amb les col·lectes que es fan el diumenge a totes les esglésies de la diòcesi, i els diners obtinguts de les activitats que al llarg de l’any es fan a favor de Mans Unides.

Després de la missa ha tingut lloc, als locals parroquials, ambientts amb els 50 cartells que han protagonitzat les campanyes contra la fam, el «Sopar de la Fam» amb la tradicional llesca de pa amb oli i la poma, on han participat unes 90 persones. Mn. Joan Jové, rector de la parròquia Santíssim Salvador, que no ha pogut concelebrar per coincidir l’Eucaristia amb la missa vespertina d’aquesta parròquia, ha participat també del sopar. Per coincidir amb activitats parroquials no han pogut assistir el P. Àngel Alegre, vicari de Sant Agustí, el P. Lluís Solà, vicari de Sant Antoni Maria Claret i Mn. Jesús Pelegrí, adscrit a Verge dels Pobres, així com Mn. Josep Antoni Jové, rector d'aquesta parròquia, donat que acompanya el Sr. Bisbe en la visita als missioners de Cali (Colòmbia).

Durant el sopar la Sra. Pilar Menéndez, ha invitat tothom a participar de l’Eucaristia que el diumenge 15 de febrer tindrà lloc a la catedral de Lleida, presidida pel Sr. Bisbe, amb la qual s’obriran els actes que durant l’any tindran lloc per commemorar els 50 anys de Mans Unides. Un d’aquest actes és el pelegrinatge que les diòcesis catalanes han programat a Montserrat per el proper 28 de març, dissabte, al qual tots estem convidats a participar-hi.